מחלת אלצהיימר 17.01.2021

גורמי סיכון סיבתיים למחלת אלצהיימר הניתנים לשינוי

החוקרים מצאו כי לרמת חינוך, לחץ דם, רמות כולסטרול, עישון וסוכרת יש תפקיד סיבתי בהתפתחות מחלת אלצהיימר

אלצהיימר (אילוסטרציה)
שינויים קוגניטיביים (אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה היתה להסיק לגבי אסוציאציות סיבתיות בין 22 גורמי סיכון שדווחו בעבר למחלת אלצהיימר ול"פנום מחלת אלצהיימר". הגורמים אשר נבדקו הם: מחלת אלצהיימר, גיל הופעת מחלת אלצהיימר, נפח היפוקמפוס, שטח פנים ועובי קורטיקליים, רמות Aß42, טאו ו-ptau181 בנוזל השדרה המוחית, העומס הנוירופתולוגי של פלאקים נויריטיים, סבכים נוירו-פיברילריים ונזק וסקולרי מוחי.

החוקרים חישבו ציוני סיכון פוליגניים (PRS) ל-22 גורמי סיכון ב-26,431 מקרי אלצהיימר וביקורות. הקשר למחלת אלצהיימר הוערך באמצעות רגרסיה לוגיסטית. על מנת להסיק לגבי האפקט הסיבתי של גורמי הסיכון על פנום Phenome)) מחלת אלצהיימר, החוקרים השתמשו במודל אקראיות מנדליאנית ל-2 דגימות.

ציוני סיכון פוליגניים עבור רמת חינוך גבוה ולחץ דם דיאסטולי נמצאו באסוציאציה עם סיכון מופחת למחלת אלצהיימר. מודל אקראיות מנדליאנית הראה כי רק רמת חינוך היתה קשור באופן סיבתי עם סיכון מופחת למחלת אלצהיימר, גיל הופעת מחלת אלצהיימר מאוחר ושטח פנים ועובי קורטיקליים מוגברים.

רמות כולסטרול כולל ורמות LDL נמצאו באסוציאציה סיבתית לעומס נוירופתולוגי מוגבר של פלאקים נויריטיים, אם כי האפקטים תווכו ע"י נוכחות SNPs בתוך לוקוסי APOE.

לחץ דם דיאסטולי ולחץ הדופק נמצאו באסוציאציה סיבתית עם סיכון מוגבר לנזק וסקולרי מוחי. בנוסף, כולסטרול כולל נמצא קשור לנפח היפוקמפלי ירוד; התחלת עישון נמצאה קשורה לעובי קורטיקלי מופחת; סוכרת סוג 2 נמצאה קשורה לגיל הופעת מחלת אלצהיימר מוקדם יותר; ומשך שינה נמצא קשור לעובי קורטיקלי מוגבר.

לסיכום, החוקרים בחנו עדות גנטית לקשרים סיבתיים בין גורמי סיכון שדווחו בעבר במחלת אלצהיימר, באמצעות ציוני סיכון פוליגניים ומודל אקראיות מנדליאנית. מסקנתם היתה שלרמת חינוך, לחץ דם, רמות כולסטרול, עישון וסוכרת יש תפקיד סיבתי בהתפתחות פנום מחלת האלצהיימר.

מקור:

Shea J Andrews et. al (2020) Ann Neurol. https://doi.org/10.1002/ana.25918

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת אלצהיימר,  אנדופנוטיפים,  אקראיות מנדליאנית,  מדדי סיכון פוליגניים,  גורמי סיכון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו