תיאור מקרה 02.09.2020

תיאור מקרה: דימום חריג בנרתיק תחת טיפול בטמוקסיפן

מקרה הממחיש את חשיבות השימוש באמצעי מניעה למרות מצב של העדר וסתות תחת טיפול בטמוקסיפן

טמוקיספן הוא מודולטור סלקטיבי לקולטן אסטרוגן הנמצא בשימוש נרחב בטיפול בסרטן השד, עם שיעורי הישרדות טובים. עם זאת, פעולתו האגוניסטית החלקית על רקמות אחרות, כמו הרחם, מעודדת התפתחות של היפרפלזיה של רירית הרחם וסרטן.

בנוגע לפוריות, הסברה המקובלת היא שטמוקסיפן אינו עוצר את זמני המנפאוזה ונשים עדיין עשויות להיכנס להריון בזמן הטיפול בטמוקסיפן.

בתיאור מקרה שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Case Reports מתוארת אישה בת 47 עם סרטן שד תחת טיפול בטמוקסיפן, שהתייצגה עם אפיזודה בודדת של דימומים כבדים בנרתיק לאחר שנתיים של אמנוריאה. בדיקת שתן להריון היתה שלילית וסריקת אולטרסאונד נראתה חשודה לממאירות.

לאור ממצאים אלה הועברה האישה להערכה להיסטריוסקופית לדימום חריג תחת טיפול בטמוקסיפן. ההיסטופתולוגיה אימתה כי ברחם נמצאו שיירי עובר.

מקרה זה ממחיש את החשיבות בהבנת עלייתם וירידתו של הגונדוטרופין הכוריוני האנושי בהריון, כמו גם את התפקיד המרכזי של אמצעי מניעה למרות מצב של העדר וסתות תחת טיפול בטמוקסיפן.

מקור: 

Qadir, D., Chua, M., & Sulaiman, S. (2019). Retained products of conception in hysteroscopy in a patient with breast cancer on tamoxifen. BMJ case reports, 12(8), e230635.

נושאים קשורים:  מחקרים,  תיאור מקרה,  סרטן השד,  אונקולוגיה,  מיילדות,  גינקולוגיה ופוריות,  הריון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו