מחקרים 02.02.2016

מוסיקה בחדר ניתוח: מחקר חתך רב מרכזי מצא כי ההעדפות המוסיקליות של הצוות הרפואי נמצאות בקורלציה לתפקיד

מחקר שבחן את ההעדפות המוסיקליות של אנשי צוות רפואי בחדרי ניתוח מצא מנעד כמעט קוטבי של סגנונות לצד הסכמה רחבה שמוסיקה מלכדת את הצוות ומשרה ריכוז ורוגע

מוסיקה מתנגנת בחלק גדול מחדרי הניתוח בעולם. לא ברור מי הנחיל את המסורת או מתי היא נתקבעה אך כיום יצירות קלאסיות ונעימות ג'אז נשזרות בחן בצפצופי המוניטורים, רחש הדיאתרמיה ונקישות המתכת של הכלים הכירורגיים. חוקרים מבית הספר לרפואה של הארוורד והמרכז הרפואי האוניברסיטאי בטוקיו ביקשו להתעמק בהעדפות המוסיקליות של אנשי הצוות השונים ובהשפעה של מוסיקת רקע על המטפלים והמטופלים בחדרי ניתוח. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב עת SURGERY.

במחקר חתך רב מרכזי נכללו 282 חולים שעמדו לעבור ניתוח ו 390 אנשי צוות רפואי - רופאים מומחים, מתמחים, אחיות הרדמה ואחיות כירורגיות.
כ 75% מהמטופלים נהנו מאוד ממוסיקה במהלך הניתוח או הפעולה הכירורגית שעברו וחשו כי היא תורמת להפגת מתח, חידוד הריכוז ושיפור התקשורת, קרוב למחצית המטופלים תמכו בהשמעת מוסיקה כשגרה בחדרי ניתוח תוך הנחה כי סגנון המוסיקה יבחר על ידי המנתח או הצוות הניתוחי. הסגנונות המועדפים על המטופלים היו - רוק (32%), מוסיקה קלאסית (28%) ו 40 הלהיטים המושמעים במצעדי הפזמונים (26%).

אנשי הצוות הרפואי העידו ברובם כי מוסיקה מושמעת לעתים קרובות במהלך ניתוחים. אחיות ומתמחים נהנו יותר ממוסיקה בחדר ניתוח לעומת מומחים (P<0.02). ציוני ההנאה ממוסיקה היו גבוהים וציוני הסחת הדעת נמוכים בקרב מנתחים ומרדימים. באשר לסגנון, רופאים מרדימים העדיפו מוסיקה קלאסית וג'אז/בלוז בעוצמת קול נמוכה, לעומתם מנתחים העדיפו להיטי פופ ורוק בווליום גבוה וכך גם האחיות הכירורגיות. נטיית לבם של הרופאים הבכירים הייתה ליצירות קלאסיות לעומת מוסיקה אלקטרונית וסגנונות מודרניים אחרים הערבים לאוזניהם של המתמחים. המוסיקה תרמה לגיבוש ושיפור התקשורת בין אנשי הצוות, אם כי הזכות לבחור את נעימת הרקע ניתנה במרבית המקרים למנתח הבכיר.

החוקרים מסכמים כי בדומה לתחומי חיים אחרים גם מגוון ההעדפות המוסיקליות של אנשי צוות רפואי בחדרי ניתוח הינו רחב ולעתים קוטבי. המחקר מספק הצצה מזווית ייחודית על הדינמיקה בחדרי ניתוח ומדגיש פעם נוספת את החשיבות של סביבת העבודה והתקשורת החיובית בין אנשי הצוות והמטופלים.

מקור:

Musical preference correlates closely to professional roles and specialties in operating room: A multicenter cross-sectional cohort study with 672 participants
Alisa Yamasaki, BA,  Yoshihiro Mise, MD, PhD. SURGERY December 2015

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מוסיקה בחדר ניתוח,  כירורגיה,  עבודת צוות,  תקשורת בחדר ניתוח
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו