מחקרים 10.12.2015

תוצאות ממוגרפיה חיוביות כוזבות נושאות סיכון מוגבר לסרטן שד

בעבודה שבחנה מאות אלפי ממוגרפיות סקר התגלה כי תוצאות חיוביות שנמצאו תקינות בביופסיה נקשרו לסיכון כמעט כפול לסרטן שד לעומת תוצאות שליליות אמיתיות

Mammogram (צילום: shutterstock)

בין הביקורות המושמעות נגד ממוגרפיה כבדיקת סקר לגילוי מוקדם של סרטן שד בולטת הסברה כי חלק ניכר מבדיקות הסקר מסתיימות בגילויים חיוביים כוזבים, כלומר ממצאים המחשידים לממאירות ומשכך מחייבים נטילה של דגימת רקמה המתגלה לבסוף כשפירה. התוצאות החיוביות כוזבות משיתות סבל פיזי ופסיכולוגי על נשים רבות, ובייחוד על נשים בעלות מבנה שד סמיך המקשה על פענוח חד משמעי של הממוגרפיה. לאור הדברים חוקרים אמריקאיים ביקשו לבדוק בסקירה רטרוספקטיבית מקיפה האם תוצאות חיוביות כוזבות טומנות בחובן סיכון גבוה יותר לסרטן שד מממצאים ממוגרפיים תקינים. תוצאות המחקר פרוסמו לאחרונה בכתב העת  Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

לטובת הסקירה החוקרים ליקטו נתונים המתייחסים לשנים 1994 עד 2009 מרשם תחלואת סרטן שד מרכזי בארה"ב (Breast Cancer Surveillance Consortium). במחקר נכללו נשים בנות 40 עד 74 שעברו ממוגרפיות סקירה תקופתיות אשר הסתכמו בתוצאות חיוביות שנתגלו ככוזבות בבדיקת דימות נוספות, תוצאות חיוביות שהתגלו ככוזבות בביופסיה ובדיקות שליליות אמיתיות ללא גילוי סרטן שד במהלך שנה לאחר הבדיקה. החוקרים עשו שימוש במודל של קוקס לאומדן יחסי שרידות בכדי להעריך הקשר בין ממוגרפיות חיוביות כוזבות והסיכון לסרטן שד במשך עשר שנים לאחר הבדיקה. הניתוח בוצע תוך תקנון לערפלנים אפשריים ובין היתר תוך תקנון לצפיפות רקמת השד.

המעקב הקיף 12,022,560 שנות אדם במהלכן אובחנו 48,753 מקרי סרטן שד. בהשוואה לנשים עם תוצאה שלילית אמיתית של ממוגרפיה הסיכון לסרטן שד של נשים עם בדיקה חיובית שנתגלתה ככוזבת בהדמיה נוספת היה גבוה משמעותית (יחס סיכון מתוקנן 1.39, 95% רווח בר סמך 1.35-1.44), הסיכון של נשים עם ממוגרפיה חיובית שהתגלתה ככוזבת בביופסיה היה גבוה אף יותר (יחס סיכון מתוקנן 1.76, 95% רווח בר סמך 1.65-1.88). ריבוד התוצאות על פי סמיכות רקמת השד לא שינה מהותית את עוצמת הקשר, פרט לקבוצת הנשים עם רקמת שד שומנית ברובה המוחלט בהן יחסי הסיכון היו דומים בשני הסוגים של תוצאות חיוביות כוזבות. הסיכון הקשור לתוצאות חיוביות כוזבות עמד בעינו עשר שנים לפחות לאחר הממוגרפיה.

החוקרים מסכמים כי תוצאות חיוביות כוזבות של ממוגרפיה המבוצעת כבדיקת סקר נושאות סיכון גבוה יותר לסרטן שד מתוצאות שליליות מלכתחילה. החוקרים ממליצים לשקול התייחסות לתוצאות החיוביות כוזבות כגורם סיכון נוסף לסרטן שד במכלול השיקולים הקליניים. כדאי לציין שאחת המגבלות הגדולות של המחקר היא ההסתמכות על תוצאות הבדיקות העוקבות – דימות או ביופסיה, כתוצאות החלטיות שעה שיתכן כי דווקא בדיקות אלה "פספסו" את הממאירות והיו למעשה שליליות כוזבות.

מקור:

Increased Risk of Developing Breast Cancer after a False-Positive Screening Mammogram Louise M. Henderson1,* Rebecca A. Hubbard2,  Brian L. Sprague3, Weiwei Zhu4, and Karla Kerlikowske Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ממוגרפיה,  בדיקות סקר לגילוי סרטן שד,  סרטן שד,  בדיקות חיוביות כוזבות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו